Denne brukerveiledningen gir en innføring i hvordan bedrifter og organisasjoner registrerer seg og brukere i løsningen, og hvordan brukere logger seg inn og bruker løsningen.
Kom i gang med løsningen
Registrering av bedrift (inkludert organisasjoner og offentlige etater)
Bedrifter og andre virksomheter med organisasjonsnummer kan søke om å få tilgang til Snelandias bedriftsportal.
Klikk her for søknadsskjema for tilgang til bedriftsportalen
Det kan ta noen dager før løsningen kan tas i bruk. Adminbruker får automatisk e-post når bedriften er registrert. Når bedriften har fått tilgang til løsningen, kan de logge inn i Bedriftsportalen og legge til brukere (se neste avsnitt).
Bruk av løsningen
Bruk av bedriftsportalen: Når bedriften har fått tilgang til løsningen, vil adminbrukeren få en e-post med innloggingslenke til bedriftsportalen. Bedriftsportalen er bare tilgjengelig for adminbrukere i bedriften.
Pålogging: Ved første pålogging må adminbruker opprette en konto. Det er bare adminbruker som har tilgang til bedriftsportalen.
Registrering av brukere: I bedriftsportalen kan adminbrukeren legge til og håndtere brukere som skal kunne kjøpe billett. Brukere kan registreres som appbruker og nettbutikkbruker. For å registrere brukere, klikk på «Legg til bruker» og velg kjøpskanal (app eller nettbutikk). Legg til telefonnummer til brukere som skal kjøpe billett i appen Snelandia Mobillett, og legg til e- postadresse til brukere som skal kjøpe billett gjennom nettbutikken.
To brukere må opprettes dersom samme bruker skal ha tilgang både til app og nettbutikk. Adminbruker får ikke automatisk tilgang til å kjøpe billetter med bedriftskonto, men må opprette en egen bruker.
Redigering av brukere: Under brukeroversikten kan adminbruker endre navn for brukere. Dersom det er lagt til feil telefonnummer eller feil e-postadresse, må du slette brukeren og legge den til på nytt.
Aktivering/deaktivering av brukere: Adminbruker kan aktivere og deaktivere brukere i bedriftsportalen. De deaktiverer en bruker i brukeroversikten ved å klikke på knappen til høyre med tre prikker og velger «Deaktiver». En deaktivert bruker kan ikke velge bedriften som betalingsmetode i appen eller nettbutikken. For å aktivere brukere, følg samme framgangsmåte. Når brukeren er aktivert kan den igjen kjøpe billett med bedriften som betalingsmiddel.
Sletting av brukere: Gå til brukeroversikten og merk brukeren du vil slette. Klikk på knappen til høyre med tre prikker og velg «Slett». I neste steg må du bekrefte at du vil slette brukeren.
Legge til ny adminbruker: Under «Tilganger» kan adminbrukeren legge til e-postadressen til andre som skal ha admintilgang. Vedkommende vil motta en invitasjonslenke til bedriftsportalen. Adminbrukeren kan også slette andre adminbrukere ved å trykke på søppelboksen.
Bedriftsinformasjon: I bedriftsportalen kan adminbruker finne registrert informasjon om bedriften. Du kan endre bedriftsinformasjon i bedriftsportalen ved behov. Du kan ikke endre organisasjonsnummer, send en melding til Snelandia kundeservice, dersom du har behov for å endre organisasjonsnummer.
Bruk av appen Snelandia Mobillett:
1. Oppdater appen. Det kan hende du må oppdatere appen i App Store eller Google Play for å få tilgang til bedriften som betalingsmetode.
2. Registrer deg / logg inn. Bruk telefonnummeret som bedriften har registrert på deg.
3. Kjøp billett med riktig betalingsmåte. I appen kan du velge betalingsmetode for hvert enkelt billettkjøp. Du velger først billettene du skal kjøpe og kan deretter dra opp «Kjøp billett»-knappen for å få fram menyvalg for betalingsmetode. Husk å kjøpe billett før du går om bord og sørg for at du har batteri på telefonen så lenge reisen varer. Dersom du har kjøpt billett til andre med mobilen din må den være tilgjengelig for reisefølget ditt ved kontroll.
Bruk av nettbutikk
1. Logg inn: Logg inn eller registrer ny bruker med den e-postadressen bedriften har registrert på deg.
2. Kjøp billett: Velg betalingsmetoden bedrift før du kjøper billett.
a) Kjøp av enkeltbillett eller periodebillett. Velg sone og reisetidspunkt. Kontroller at betalingsmetoden er din bedrift.
Enkeltbilletten kan du få på SMS, e-post eller PDF for utskrift. Periodebilletten kan du få på e-post eller PDF for utskrift.