Bussutfordringer i Alta

Fylkeskommunen erkjenner og tar på alvor de pågående utfordringene som våre kollektivtransportbrukere står overfor i Alta.

Bussdepot - Klikk for stort bildeFoto: Sunniva Tønsberg Gaski/TFFK

– Vi ønsker å være åpne og transparente om de problemene som er blitt rapportert, og jobber kontinuerlig sammen med vår bussoperatør, Connect Bus, for å finne raske og effektive løsninger, uttaler fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen (Ap).

Den 1. oktober ble kollektivtilbudet i Finnmark fornyet og dette har medført innkjøringsproblemer. Alta fikk de største endringene, og ruteomleggingen er ny for både oss som oppdragsgiver, samt skoleelever, øvrige passasjerer og operatør.

Identifiserte utfordringer i busstilbudet i Alta

Manglende busstransport for skoleelever hjem: vi forstår og beklager dypt den ulempen dette medfører for elever og deres familier.

Feil i sanntidssystemet og bussruteavvik: feil i sanntidssystemet har også skapt utfordringer for sjåførene og operatøren som benytter seg av denne informasjonen i bussen. Vi erkjenner at dette har skapt forvirring og ulemper for passasjerer som er avhengige av nøyaktig informasjon.

Bemanningsutfordringer

Disse problemene har oppstått som følge av bemanningsutfordringer hos vår bussoperatør Connect Bus. For å håndtere dette har de måttet hente inn sjåfører fra ulike deler av landet, som kanskje ikke er like kjent med vårt lokalområde.

I en felles innsats for å bedre situasjonen, samarbeider fylkeskommunen og bussoperatøren tett. Blant annet har vi nylig engasjert en erfaren trafikkleder fra Flekkefjord, som nå aktivt arbeider med å identifisere og implementere løsninger for å forbedre kollektivtilbudet i Alta.

Nytt for både fylkeskommunen og kommunen

– Ved oppstarten av anbudet i Alta fra 1. oktober har vi oppdaget komplekse årsaker til våre utfordringer. Vi erkjenner åpent noen feil i planlegging og bemanningsproblemer. I tillegg har vi blitt tildelt ekstra oppgaver med kommunal midtskysskjøring som ikke var inkludert i vår opprinnelige planlegging, forklarer Jarle Rodahl, driftsdirektør Nord i Connect Bus Norge AS.

Hva er midtskyss?

Elever som må vente lenge på skoletransport har rett på midtskyss. Midtskyss er skyss som tilbys midt på dagen eller utenom vanlig tid for skolestart/-slutt for elever, da det kan være ventetid før undervisningen tar til og etter at undervisningen er slutt. Midtskyss er et kommunalt ansvar.

Rodahl forteller videre at de utfører midtskysskjøring med de karakteristiske, gule Snelandia-bussene.

– Reisende kan forveksle disse med skolebusser eller en ordinær rutebuss, og manglende informasjon i skiltene forsterker forvirringen, forklarer han.

Driftsdirektøren forteller at de anser det som essensielt å betrakte helheten av transporttjenestene i Alta, inkludert både kommunal og fylkeskommunal kjøring.

– Vårt mål er å sikre en bedre reiseopplevelse og vi jobber aktivt med å løse identifiserte problemer for å oppnå høye standarder, avslutter Rodahl.

Ikke den eneste utfordringen i forbindelse med nye bussruter

I november ble det bestilt en ny buss på rute 220 Mattaluoppal–Kautokeino, da det var et økende antall betalende elever på denne ruten. En større buss ble bestilt for å sikre at transporten oppfyller passasjerbehivene på en effektiv måte.

Bussen ble rutesatt 5. desember.

Les mer: Større buss på rute 220 Mattaluoppal–Kautokeino

Forpliktet til å sikre pålitelig og effektivt kollektivtilbud

Fylkesråd for samferdsel Agnete Masternes - Klikk for stort bildeFylkesråd for samferdsel Agnete Masternes. Sunniva Tønsberg Gaski/TFFK

– Vårt mål er klart: å sikre pålitelige, tilgjengelige og effektive transportmuligheter for alle våre innbyggere. Vi forstår viktigheten av kollektivtransporten i vårt lokalsamfunn og tar derfor disse tiltakene på største alvor, avslutter fylkesråden for samferdsel.

Vi ønsker å takke våre passasjerer for deres tålmodighet og forståelse mens vi jobber for å rette opp i disse utfordringene. Vi oppfordrer også våre brukere til å gi tilbakemeldinger og dele sin erfaring med oss, slik at vi kan forbedre våre tjenester ytterligere.

For ytterligere informasjon eller for å gi tilbakemeldinger, kan du kan kontakte Snelandia med spørsmål eller tilbakemeldinger på følgende måter:

Sende e-post til Snelandia på post@snelandia.no.
Telefonhenvendelser angående ruteinformasjon rettes til telefonnummer 177.
Telefonhenvendelser som ikke angår ruteinformasjon rettes til Snelandia Kundeservice på telefonnummer 75 77 18 88.